52
verbetering
den wel Hand van het algemeen, zugt voor
kennis en wetenfchappenen wat ik meer
als bewyzen eener waare befchaafdheid
zou mogen optellendaar ter plaatze en
onder zulken het allermeest heerfchend
is, waar men zich in dezen Godsdienst
het meest oefFent, en 't naaukeurigst naar
denzelven zoekt te leven.
Het onderwys in den Godsdienst be
hoort dan vooral in de Schooien niet ver
zuimd te worden; deze moet boven alles
der Jeugd, tot wat ftand de kinderen dan
ook in de wereld mogen gefchikt zyn,
ernltig worden ingefcherpt. Derhalven
heeft men in de aanftellinge van School-
meefters op dit gewigtig point voorname-
lyk te zienen den zodanigen behoort
men de voorkeur te gevendie ftigtelyk
en deugdzaam zyndie by andere noodige
bekwaamheden tot den post van School-
meefter, waare liefde en achting toonen
voor den Godsdienst, welken zybelyden,
denzelven door hun voorbeeld aanmoedi
gen en bekwaam zynom daar innaar
de vatbaarheid der Jeugdop gezette ty-
deneenig gefchikt onderwys te geven.
En wordt hier op over het algemeen wel
acht genoeg geflagen? Ware dit echter niet
hoogst