DER SCHOOLER 6l
van waare befchaafdheid eener Natie draa-
gen kan daar uit voornaamlyk zal moe
ten voortvloeijen.
S 24.
't Geen voorts in alle Meejïers-fchoolm
moet geleerd worden is het nauwkeurig
[pellenzoo wel uit het hoofdals uit de
fchoolboekenprompt lezenpsalmzingen
net en duidelyk fchryvenen wel cyfferen
althans tot zoo ver, dat men den regel
van drieën wel verflaathet welk in alle
ftanden, ook in de huishouding, aan de
meeflen in 't vervolg, wel te pas komt.
Een Meefter echter, ook op een Dorp,
behoorde wel wat verder te zynen ten
minften ook de Hoofdfpeciën van Addi
tie Subflr actie enz. in de gebrokene ge
tallen te verflaanof 'er zyn mogten on
der zyne leerlingendie fmaak in 't cyf
feren vonden, en zich verder begeerden
te oeffenengelyk men ook zelfs eenige
kundigheid van de gebrokens dient te heb
ben om eenige fommen uit den regel van
drieënwelke door Bartjens of Coutereels
zyn opgegeven, wel te kunnen cyfferen.
Schoon ik toefta, dat men, ten aanzien
van dit laatfle, als voor veelen minder noo-
digop fommige kleine dorpen eenige toe
gevend-