DER SCHOOLEN. 67
mige zeker daar niet veel van weetenzy
zouden opgewekt worden, om ook bui
ten den fehooltyd breedvoeriger daar
over te lezenen het merkwaardige aan
hunne leerlingen te vertellenen dus
zouden zy, langs dien weg, ook in dit Huk
vvyzer en meer ervaren worden.
't Is waar, 't ontbreekt ons mogelyk aan
kleine werkjesof korte opftellen van
dien aart, datze voor alle Schooien ge-
fchikc zyn; echter kunnen de Vaderland-
fche Hijlorien verkort van den Heer IVa-
genaar voor eerst beginnende, daar toe
zeer wel gebruikten 't voornaamfte
zedert den gemelden tyd van 1555. van
buiten geleerd wordenzoo echterdat
men zorge drage, dat de kinderen ver-
Haan, 't geen ze van buiten leeren, wan
neer daar aan ook veel minder moeite voor
hen zal vast zyn. Voor anderen, die
wat verder zyn, zou men ten gebruike
kunnen invoeren zeker daar toe gefchikC
Werkje, waar van de titul is: Kort begrip
der Nederlandfche Gefchiedenisfentot ge
bruik van Neêrlands Jeugdmaar onlangs
in het jaar 1776. te Utrecht by G. van
den Brink in 't licht gegeven. Waar
uit de verstgevorderden't geen zy op
order van den Meefter t' huis gelezen had-
E 2 den,