DER SCHOOLEN. 69 de dit de droevige bevinding? en hoe veel ongelukkiger is het danwanneer men nevens de regter- ook niet de lin kerhand heeft leeren gebruiken? Vooral is zulks in de Schooien noodig in Vfchryyen. Zou het op de uitterlyke welvaart van fommigen geenen merkelyken invloed maa- ken by 't verliezen of het onbruikbaar worden van de rechterhandwanneer zy in 't geheel met de andere niet fchryven kunnen, terwyl zy in hun beroep fom- tyds het fchryven hoogst noodig hebben? behalven het ongemak dat by eenige we- zenlyke ongemakken aan de rechterhand veroorzaakt wordt by een iederdie nooit het fchryven met de linkerhand ge leerd heeft. Moet men zich niet verwonderendat men zich niet toelegtom dezelve zaak en dienvolgens ook vooral het fchryven, met beide de handen, even vaardig te kunnen verrichten De wyze Schepper heeft ons twee han den gegevenzoo wel als twee voeten twee oogen en oorenzullen wy dan de overige ledematen of zintuigen, welke Wy dubbel hebbenals van zelfsen zon- E 3 der

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 211