DER SCHOOLEN. 69
de dit de droevige bevinding? en hoe
veel ongelukkiger is het danwanneer
men nevens de regter- ook niet de lin
kerhand heeft leeren gebruiken? Vooral
is zulks in de Schooien noodig in Vfchryyen.
Zou het op de uitterlyke welvaart van
fommigen geenen merkelyken invloed maa-
ken by 't verliezen of het onbruikbaar
worden van de rechterhandwanneer zy
in 't geheel met de andere niet fchryven
kunnen, terwyl zy in hun beroep fom-
tyds het fchryven hoogst noodig hebben?
behalven het ongemak dat by eenige we-
zenlyke ongemakken aan de rechterhand
veroorzaakt wordt by een iederdie
nooit het fchryven met de linkerhand ge
leerd heeft.
Moet men zich niet verwonderendat
men zich niet toelegtom dezelve zaak
en dienvolgens ook vooral het fchryven,
met beide de handen, even vaardig te
kunnen verrichten
De wyze Schepper heeft ons twee han
den gegevenzoo wel als twee voeten
twee oogen en oorenzullen wy dan de
overige ledematen of zintuigen, welke
Wy dubbel hebbenals van zelfsen zon-
E 3 der