blootelyk toeluisteren, en hun nu en dan,
ter beproevinge van hunne vermogens, een
of andere vraag, al is het maar by herhaa
ling van 't geen even te voorendoor an
deren beantwoord is door den Meefter
gedaan worden.
Woensdag na dm middag zoude ik fchik-
kenom de kinders eenige opgegevene woor
den uit het hoofd te laaten Jpellen, de fyl-
laben van het gefpelde woord nauwkeurig
te laaten optellenhen in het onderfcheid
van klinkers en medeklinkers en de int er punt-
tatien te onderwyzen; het onderfcheid tus-
fchen het gebruik van één of meer klinkers
in onderfcheidene lettergreepen te leeren
waar in veelen van onzen landaart, by 't
fchryven van brieven als anderzinszoo
zeer het ipoor bysterzyn, en voorts't geen
tot cene goede Orthographie en Spelkunst
van Duitfche en ook lömmige onduitfche
woorden behoortwaar in de Meefters over
het algemeen wel wat beter behoorden er
varen te zynen waartoe eene kortedoch
goede en duidelyke Nederduitfche Gram-
matica o^Letterkunstdoor publicq gezag
overal in Neêrlands Schooien ingevoerd
niet ondienftig zyn zou (V).
Het
DER SCHOOLEN. 85
(aj Het invoeren van eene goede Nederduitfche
F 3 CrarrT-