92 VERBETERING S 31* Hoe minder intusfchen dit ondervvys over het geheel, en vooral het Catechife- renen het Ondenvys in de Bybelfche en Vaderlandfche Gefchiedenisfende gedaante van eene les heeft, hoe nuttiger, en hoe aangenaamer hetzelve voor de Jeqgd zyn zal. De Socratifche manier 0111 te on- derwyzen voor zoo ver die kan plaats hebben, is zeer nuttig, en voor de Jeugd het bevalligfte. Die bindt de aandagt dei- Leerlingen ongevoelig aan den mond en lesfen van den Meefter. Dezelve wordt dus genaamd naar Socrateswien men voor den Uitvinder van dezelve houdten van welke leerwys Plato in zyn School de al- gemeene regelen in acht nam: Socrates na- melyk wien men den lof van eenen fchranderen Wysgeer niet kan betwisten, maakte zich als 't ware tot eenen leergraa- gen Schoolier van die geenen, welke hem tot hunnen Leermeefter hadden verkoo- renhy lokte hunne meeningen uitkwam hun door gelykenisfenen andere ophel deringen te hulp; verbeterde, zonder dat zy't byna merkten, hunne dwalende be grippen, en zulks enkel, door het doen van nieuwe vraagen, waar door zy, op 't Ipoor komende, eindelyk zelve voortbrag- ten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 234