92 VERBETERING
S 31*
Hoe minder intusfchen dit ondervvys
over het geheel, en vooral het Catechife-
renen het Ondenvys in de Bybelfche en
Vaderlandfche Gefchiedenisfende gedaante
van eene les heeft, hoe nuttiger, en hoe
aangenaamer hetzelve voor de Jeqgd zyn
zal. De Socratifche manier 0111 te on-
derwyzen voor zoo ver die kan plaats
hebben, is zeer nuttig, en voor de Jeugd
het bevalligfte. Die bindt de aandagt dei-
Leerlingen ongevoelig aan den mond en
lesfen van den Meefter. Dezelve wordt
dus genaamd naar Socrateswien men voor
den Uitvinder van dezelve houdten van
welke leerwys Plato in zyn School de al-
gemeene regelen in acht nam: Socrates na-
melyk wien men den lof van eenen
fchranderen Wysgeer niet kan betwisten,
maakte zich als 't ware tot eenen leergraa-
gen Schoolier van die geenen, welke hem
tot hunnen Leermeefter hadden verkoo-
renhy lokte hunne meeningen uitkwam
hun door gelykenisfenen andere ophel
deringen te hulp; verbeterde, zonder dat
zy't byna merkten, hunne dwalende be
grippen, en zulks enkel, door het doen
van nieuwe vraagen, waar door zy, op 't
Ipoor komende, eindelyk zelve voortbrag-
ten.