p4 VERBETERING houd aankomende kinderen twee of drie «uren bezig met zeker leerzaam onder houd, dat eenigzins vry en onbepaald is, geef hun tusfchen beide vryheid om nader te vraagen 't geen zy niet begreepen heb ben breng hen van langzamerhand weder tot de zaak waar van eigenlyk moet gehandeld worden doch welke meer of min begon uit het oog te raken, draag zorgedat zy niet befchroomd wordenu iets te vragenal komen de vragen fomtyds al wat belachlyk voor waar door u de gelegenheid zou benomen wordenom hunne begrippen te kennen en hen in verfcheidene byzonderheden beter te onderrichten. Tracht in zulk eene leerwys de liefde en het vertrouwen van uwe Leerlingen te winnen: en zy zullenop zulk eene manier onderricht wordendenauwlyks bemerkendat men een uur of twee doorbrengt, met een be-' paald oogmerk om hen te leerenzy zul len vorderen, zonder dat zy 't weeten, en met zoo veel genoegen met hunnen Mee- ller den tyd doorbrengenals of zy den- zelven (waar toe anderzins de jongheid niet ongenegen isonderling met fpeelen of praaten, over enkele beuzelingen gehe ten hadden. Hoe

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 236