p4 VERBETERING
houd aankomende kinderen twee of drie
«uren bezig met zeker leerzaam onder
houd, dat eenigzins vry en onbepaald is,
geef hun tusfchen beide vryheid om nader
te vraagen 't geen zy niet begreepen heb
ben breng hen van langzamerhand
weder tot de zaak waar van eigenlyk
moet gehandeld worden doch welke
meer of min begon uit het oog te raken,
draag zorgedat zy niet befchroomd
wordenu iets te vragenal komen de
vragen fomtyds al wat belachlyk voor
waar door u de gelegenheid zou benomen
wordenom hunne begrippen te kennen
en hen in verfcheidene byzonderheden
beter te onderrichten. Tracht in zulk
eene leerwys de liefde en het vertrouwen
van uwe Leerlingen te winnen: en zy
zullenop zulk eene manier onderricht
wordendenauwlyks bemerkendat men
een uur of twee doorbrengt, met een be-'
paald oogmerk om hen te leerenzy zul
len vorderen, zonder dat zy 't weeten, en
met zoo veel genoegen met hunnen Mee-
ller den tyd doorbrengenals of zy den-
zelven (waar toe anderzins de jongheid
niet ongenegen isonderling met fpeelen
of praaten, over enkele beuzelingen gehe
ten hadden.
Hoe