DER SCHOOLEN. 105
voornaame Steden te weinig Diaconye-
Schooienja fomtyds maar één Diaconye-
of Armen-Schoolgevonden wordten
dat uit dien hoofde als 'er geen plaats
genoeg is in de Schoolfomtyds verschei
dene Kinderen, misfchien van zeer lchoo-
ne vermogens, by gebrek van opvoeding
of geregeld onderwyswaartoe de Ouders
zelve noch tyd noch bekwaamheid hebben
geheel onbefchaafd blyven en nimmer
tot eenig nut en voordeel voor de maat-
fchappye worden; waartoe fommigen, kon-
de 'er maar gezet werk van gemaakt wor
den mogelyk de grootfte gefchiktheid
zouden gehad hebben.
Inderdaadmoest 'er iets worden aan
gemoedigd het is ditde zugt om be-
hoorlyk onderwys te ontvangenkan 'er
iets voor de maatfchappye meer Occono-
misch zyn, dan dat ook dezulken tot we-
zenlyk nut van dezelve van jongs af wor
den aangebragt en opgekweekt? zie daar
een' nieuwen Oeconomifchen takwelke aan
het Vaderland geenzins het minlle voor
deel zou aanbrengen.
Is het dan niet te betreuren, dat in zulk
een gezegend Land, als de Republicq is,
waiir men van tyd tot tyd aan vreemde
G 5 lan-