DER SCHOOLEN. 105 voornaame Steden te weinig Diaconye- Schooienja fomtyds maar één Diaconye- of Armen-Schoolgevonden wordten dat uit dien hoofde als 'er geen plaats genoeg is in de Schoolfomtyds verschei dene Kinderen, misfchien van zeer lchoo- ne vermogens, by gebrek van opvoeding of geregeld onderwyswaartoe de Ouders zelve noch tyd noch bekwaamheid hebben geheel onbefchaafd blyven en nimmer tot eenig nut en voordeel voor de maat- fchappye worden; waartoe fommigen, kon- de 'er maar gezet werk van gemaakt wor den mogelyk de grootfte gefchiktheid zouden gehad hebben. Inderdaadmoest 'er iets worden aan gemoedigd het is ditde zugt om be- hoorlyk onderwys te ontvangenkan 'er iets voor de maatfchappye meer Occono- misch zyn, dan dat ook dezulken tot we- zenlyk nut van dezelve van jongs af wor den aangebragt en opgekweekt? zie daar een' nieuwen Oeconomifchen takwelke aan het Vaderland geenzins het minlle voor deel zou aanbrengen. Is het dan niet te betreuren, dat in zulk een gezegend Land, als de Republicq is, waiir men van tyd tot tyd aan vreemde G 5 lan-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 247