S 41.
Ï2S verbetering
vende Wetenfchappen te oefFenen? Mo
gelyk was het zeer goed, voor onze Va-
derlandfche Jeugd dat het onderwys in
dezelve doorgaans in de Nederduitfche taal
en op Nederduitfche Schooien gefchiedde;
mogelyk is dit de voornaame redendat
veelen, na een jaar of twee onderwys in
dezelve te hebben genooten, 'er zoo wei
nig van weeten; omdat, namelyk, dit on
derwys gefchiedde in een taalwelke zy
toen nog niet, of niet half genoeg, ver-
ftonden.
En zou het zelfs niet mogelyk zyn dat
'er zulke Schooien ook voor jonge Doch
ters, die de Franfche taal niet magtig wa
renwierden opgericht, waarin onder 't
opzicht van eene bekwaameGodsdienfli-
ge, en wel gemanierde Leermeefleresen
een of meer Ondermeefteresfen in de
Nederduitfche taal, by de nuttige en 1100-
dige handwerken aan jonge juffrouwen
en vermogende Burger - Dochters door
onderfcheidene Leermeeflers onderwys
in een of ander van deze befchaavende
en verfierende Wetenfchappen gegeven
wierd