iö2 verbetering hoorde zoo veel mogelyk geleerd te worden naar de regels van een goede Grammaire: de eerst aankomenden moe ten vooral wel leeren Declineren en Con jugeren en voorts moet eenige reizen ten minden vier maaien in de week op elke Clasfe een thema gemaaktna- melyk een zeker opftel uit het Neder- duitsch in 't Fransch overgebragten dagelyks een zeker gedeelte uit een Fransch werk van dyi en fmaakbuiten den fchooltyd in 't Nederduitsch over gezet, en in de School verbeterd en vervolgens geëxpliceerdworden. Doch die van de hoogde Clasfe dient men te oeffenenom onderfcheidene Autheurs voor de vuist te explicéren. Waar uit men dan ligtelyk begrypt, dat een goed onderwyzer in een Fran- fche School beide de taaien, de Neder- duitfche en Franfchewel eenigzins grondig behoorde te verdaan. Van de feilen in de Thêmas zoo wel als de Ignorantien in de lesfenbehoort door den Monfieur nauwkeurige aante- keninge gehouden te worden, en vol gens dezelve de promotien en uitdeelmg der pry zen te gefchieden. 2. Dj-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 304