DER SCHOOLEN. 171
onderwys in de Franfche taaie betreft, is
dit, dat dezelve niet regt, en niet genoeg,
volgens de regels eener goede Grammatica
geleerd wordtuit welken hoofde men
zich niet behoeft te verwonderendat lie
den, die kenners van die taal zynzich
niet zelden (met den Heer Fordycebe
klaagden, over het liegt Fransch, 't welk
inzonderheid de jonge Juffrouwen op de
Schooien aanleerden.
Hoe zeer wordt 'er gezondigd tegen ee-
ne goede Orthographic door Juffrouwen
welke fomtyds reeds twee of drie jaaren
hebben ter fchool gelegen hoe dwaalt en
vergist men zich daar in by aanhoudend
heid
En is dit wel te bewonderen veele
Mademoifelles verdaan die zelve nietal
zyn zy ook geboorene Francoifes. Men
behoeft dikwyls maar de brieven te leezen
van de Juffrouwen aan hunne Ouders
Voogden, of andere bekenden, ja van de
Leermeefteresfen of Demoifelles zelveen
men zal nauwlyks éénen regel vinden zon
der aanmerkelyke feilen tegen de Or-
thographieop eene zonderlinge wyze ziet
men daar door de gejlagtende wyzende
tydenenz. verward en door eikanderen
ge-