172 VERBETERING gehaspeld. Nauwlyks fchynt men fomtyds in 't fchryven onderfcheid te wetentus- fchen aimer aimez ahnèen duizend diergelyke of andere buigingen der woor den. Men leert fpreekenik beken het, voor- naamelyk over eenige huisfelyke zaaken en dat doorgaans al vry fpoedig, maar hoe leert men zulks? 't is waar, fomtyds vi*y vlug maar ook tevens vol feilen. En een kenner van de taal, die daarom dik- wyls zwaarigheid maaktom zonder zich wel te bedenken, eer hy nog aan 't vaar dig fpreeken gewoon is dezelve Hegts voort te rabbelenontdekt ras by 't hoo ien van dat zo genaamd vlug fpreeken, dat men nog niets van den waaren aart der taal verhaat: En zulk een inderdaad kan niet anders dan'er by zich zeiven van wal gen als hy fomtyds eenen hedendaagfchen Petit -maitre of eene Coquettedie 'er zich vry wat airs op gevendat zy eenen ge- ruimen tyd het Franfche School hebben gefrequenteerdmet ruim zo veel blyken van onbefchaamdheid en verwaandheid als van onkunde, de misfelyklle brabbel taal hoort uitllooten. Men maake echter hier uit geen belluit, als

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 314