172 VERBETERING
gehaspeld. Nauwlyks fchynt men fomtyds
in 't fchryven onderfcheid te wetentus-
fchen aimer aimez ahnèen duizend
diergelyke of andere buigingen der woor
den.
Men leert fpreekenik beken het, voor-
naamelyk over eenige huisfelyke zaaken
en dat doorgaans al vry fpoedig, maar hoe
leert men zulks? 't is waar, fomtyds vi*y
vlug maar ook tevens vol feilen. En
een kenner van de taal, die daarom dik-
wyls zwaarigheid maaktom zonder zich
wel te bedenken, eer hy nog aan 't vaar
dig fpreeken gewoon is dezelve Hegts
voort te rabbelenontdekt ras by 't hoo
ien van dat zo genaamd vlug fpreeken,
dat men nog niets van den waaren aart der
taal verhaat: En zulk een inderdaad kan
niet anders dan'er by zich zeiven van wal
gen als hy fomtyds eenen hedendaagfchen
Petit -maitre of eene Coquettedie 'er zich
vry wat airs op gevendat zy eenen ge-
ruimen tyd het Franfche School hebben
gefrequenteerdmet ruim zo veel blyken
van onbefchaamdheid en verwaandheid
als van onkunde, de misfelyklle brabbel
taal hoort uitllooten.
Men maake echter hier uit geen belluit,
als