Hoedanige Auéteuren tot dit fchoolge-
bruik door Heeren Schoolarchen behoor
den bepaald te worden. Comedienal wa
ren het Zedekundige zoo min als deze of
geene Romansfchoon ik wel wil geloo-
vendat de leezing van enkele der zoodaa-
nigen in de School de goede zeden niet
fchadelyk zouden zynen wanneer men
met de noodige voorzichtigheid eene keuze
deede de waare kennis van de taal,
zeer zou kunnen bevorderenzoude ik
daar toe juist niet fterk durven aanpryzen,
uit vreeze, dat men welligt te grooten
fmaak
DER SCH00L8N. 175
By voorbeeld dc Treurfpelen van Racine, in
zonderheid zyn z Esther en Athaliaen foortgelyke,
zoude men anderzins de Jufvrouwen zonder bezwaar
mogen in de hand geven- Maar hoe fraai en onfchul-
dig ook fommige Toneelftukken van Voltaire aan lief
hebbers van dit foort van fchriften mogen voorkomen
zoude ik zwarigheid maaken het leezen van eenige
derzelve op de Schoolof buiten den Sc'nooltyd aan
de Juffrouwen toe te liaan opdat zy door zyne
geefïigheid geen fmaak krygen in zyne anderen wer
ken, en aanleiding tot eene gemeenzaamheid met de
verpestende fchriften van eenen mandie hoe zeer hem
ook de groflte misdagenin de oudefomtyds ook
zelfs in de nieuwe hifdoriein de Aardrykskunde enz.
meer dan eens zyn aangewezen waar uit hy zyne
fpotternyen en- tegenbedenkingen ontleende echter
fteeds zyn vernuft op alle tnogelyke wyzen heeft in
het werk gefield ter befchimpinge van de Gewyde boe
ken en ter benadeelinge der dierbaare Euangely-
leer van onzen Hoogst-gepreezen Heiland.