DER S C H O O L E N. 177
zeker gedeelte daarover ondervraagenop
dat zy moge verneemen, of 'er met vrugc
geleezen zy, en door deze gewoonte elk
gehouden, en aangefpoord worde om on
der het leezen aandagtig te zyn. En heeft
Mademoifelle daartoe het vermogen en
maakt zy 'er tevens de pryslyke gewoonte
van om fommige dingen die geleezen
mogten zyn, 't zy een gefchiedenis't zy
een of ander leerzaam Vertoog, wat bree
der uit te breiden, geduurig eene betaa-
melyke nieuwsgierigheid op te wekken of
aan te kweeken, uit het voorgeleezene ee-
nige zedekundige of andere leerzaame ge-
volgen te trekken, en daar door de Juf
frouwen als van zelve aan zich en aan haar
onderwys te verbinden, haar School zou
de voorzeker daar door zich des te meer
boven veele andere aanpryzen.
Niet kwaad was het ook van tyd tot tyd
de Juffrouwen buiten den fchooltyd iets te
laaten leezen, om des anderen daags daar
van een kort opffel, 'tzydan in'tFransch,
't zy in 't Nederduitsch, naar dat Made
moifelle het voor elk nuttigst keurt te
vertoonen of wel om gepraepareerd te
zyn, daarvan mondeling in 't Fransch of
Nederduitsch een verhaal te doen, of al
thans nopends den inhoud van het gelee-
rui. veel. M ze-