Dat zulke themata iets vooruit hebben
wanneer het maar niet te veel is, (by
voorbeeld dat een fout gerekend vvierd op
iiof 2. inde overige thematakan ik toe
geven: Best echter wordt in andere Schoo
ien het onderfcheid dezer themata voor-
namelyk daarin gefield, dat dezelve wat
grooter en moeielyker zyndan de ordi
naire opdat de Retlor en Curatoren daar
uit te beter der Jongelingen bekwaamheid
en geoefendheid in fommige regels be
proeven voorts dat dezelve met alle nau-
keurigheid nagezien en de fouten zeer
flipt en ilreng gerekend werden.
5»
Wat het van buiten leeren betreft, dit
moet ongetwyffeld gefchieden fchoon
niet te veel, noch al teveel lesfen te gelyk;
en vooral moet een Praceptor zorg draa-
gen, dat zyn leerling vooraf begrypc
althans aanleiding hebbe gehad om te
kunnen begrypenindien hv heeft willen
opletten, dat geen, hetwelk hy leert;
dit leeren geeft alleen voordeeldit maakt
het van buiten leeren te gemakkelyker.
Het is in de meefle Schooien de gewoon
te, dat men al vroeg begint met de Ety~
mologia en Syntaxis te katers leeren in 't
200 VERBETERING