Dat zulke themata iets vooruit hebben wanneer het maar niet te veel is, (by voorbeeld dat een fout gerekend vvierd op iiof 2. inde overige thematakan ik toe geven: Best echter wordt in andere Schoo ien het onderfcheid dezer themata voor- namelyk daarin gefield, dat dezelve wat grooter en moeielyker zyndan de ordi naire opdat de Retlor en Curatoren daar uit te beter der Jongelingen bekwaamheid en geoefendheid in fommige regels be proeven voorts dat dezelve met alle nau- keurigheid nagezien en de fouten zeer flipt en ilreng gerekend werden. 5» Wat het van buiten leeren betreft, dit moet ongetwyffeld gefchieden fchoon niet te veel, noch al teveel lesfen te gelyk; en vooral moet een Praceptor zorg draa- gen, dat zyn leerling vooraf begrypc althans aanleiding hebbe gehad om te kunnen begrypenindien hv heeft willen opletten, dat geen, hetwelk hy leert; dit leeren geeft alleen voordeeldit maakt het van buiten leeren te gemakkelyker. Het is in de meefle Schooien de gewoon te, dat men al vroeg begint met de Ety~ mologia en Syntaxis te katers leeren in 't 200 VERBETERING

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 342