RER SCHOOLEN. 201:
Latynen ik ben 'er niet tegen, mits
men vooreerst zeer kleine lesCen geeft
hun vooraf de les uitlegt, en doet ver-
Haan en hen by de Syntaxis het Duitsch
tevens doet leeren en opzeggen. Het is
te bejammeren, dat Jongelingendie reeds
eenigen tyd zyn op de School geweest,
dingen leeren en opzeggenby voorbeeld
dat fraaie en nuttige Huk de Syntaxis fi-
gurata van Vos finsofzyne Rhetor ka con-
traciazonder byna iets daarvan te ver-
Haan en zo zy het al in zoo verre ver-
Haan, dat zy het ten naallen by kunnen
overzetten, echter zonder iets daar van
te begrypen. Wat vrugt kan zulk leeren
hebben geen wonder dat veelen na
weinige jaaren byna geheel vergeeten heb
ben dat zy ooit de Rhetorica of Syntaxis
figurata geleerd hebben. En zoo gaat
het fomtyds met meer andere byzonder-
lieden. Deze dingen moet men de Schoo
lleren verklaaren, en hen dezelve, zoo
veel men kandoen begrypenzal die
leeren aan het einde beantwoorden, zal
het geen vergeeffche arbeid zyn.
6.
Behalven het leeren der lesfenmoeten
jer zoo dikwyls mogelyk thernata gemaakt,
N 5 eeni-