RER SCHOOLEN. 201: Latynen ik ben 'er niet tegen, mits men vooreerst zeer kleine lesCen geeft hun vooraf de les uitlegt, en doet ver- Haan en hen by de Syntaxis het Duitsch tevens doet leeren en opzeggen. Het is te bejammeren, dat Jongelingendie reeds eenigen tyd zyn op de School geweest, dingen leeren en opzeggenby voorbeeld dat fraaie en nuttige Huk de Syntaxis fi- gurata van Vos finsofzyne Rhetor ka con- traciazonder byna iets daarvan te ver- Haan en zo zy het al in zoo verre ver- Haan, dat zy het ten naallen by kunnen overzetten, echter zonder iets daar van te begrypen. Wat vrugt kan zulk leeren hebben geen wonder dat veelen na weinige jaaren byna geheel vergeeten heb ben dat zy ooit de Rhetorica of Syntaxis figurata geleerd hebben. En zoo gaat het fomtyds met meer andere byzonder- lieden. Deze dingen moet men de Schoo lleren verklaaren, en hen dezelve, zoo veel men kandoen begrypenzal die leeren aan het einde beantwoorden, zal het geen vergeeffche arbeid zyn. 6. Behalven het leeren der lesfenmoeten jer zoo dikwyls mogelyk thernata gemaakt, N 5 eeni-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 343