DER SCHOOLER 20$
Eenvaardigen Kerkvaderzal ik thans niet
onderzoekenmaar dit is zekerdat de
Schoolieren veelal zoo tewerk gaan; geen
een zin byna, ja genoegzaam geen een
woord, van eenig belang, of liet moet
opgezogt worden in de Phrafesgetrok
ken uit een' of ander AnEleur of ook
in de Etymologia of Syntaxis. Dit kan in
het begin niet anders wezen en het is
zelfs pryslyk maar het moet niet altyd
duuren, men vertrouwt daar door te veel
op zyn boeken enfchoon men reeds
zwaare themata zonder of met weinig fou
ten maakt op de Schooiendurft men na
derhand nauwlyks een volzin in 't Latyn
fpreekenof kan die voor de vuist fchry-
venzonder terflond aanmerkelyke feilen
te begaan, is 't al niet tegen de Syntaxis
ten minlten tegen de Etymologiaik meen
tegen de generadeclinatien in fommige
naamvallen, tegen de praeterita en fupina
der werkwoorden. Vraagt iemand, hoe zal
men dit voorkomen of het gebrek eenig-
zins verbeteren ik antwoorde het is
eene goede zaakdat in fommige Schoo
ien de Ignorantien in de lesfen opgetekend,
en nevens de thema foutentot het beko
men of niet bekomen van een' prysin
aanmerking genomen worden. Maar daar
enboven kan 'er nog een fpoorflag zyn,
©na