der schoolen. 217
deswelke hier en daar gebruikt worden
althans indien de Rector of Conredtorvoor
het laaten bewerken of overzetten van een'
brief, een goed en beknopt verhaal doet
van het byzonder Huk uit de Fabel-Ge-
fchiedeniswaarop dezelve betrekking heeft,
ten minfte bekwaame aanleiding geeft, om
het ter plaatze waar zulks te vinden is,
by voorbeeld in Hyginus of in eene
Dictionarium Poëticum of elderste kun
nen lezen, en hen vervolgens onderzoekt,
of zy zulk eene gefchiedenis in haare om-
Handigheden weten. Hoe zal anderzins
een jongeling, al is hy al eenigzins in het
Latyn bedreven, by voorbeeld, de Deje-
ttirade HyrpermnejlraMedea&c. met
vermaak bewerken, en met vrugt en goed
verfland expliceren? Maar, zoo leerzaam
de Heroïdes zyn, op dien voet behandeld,
zoo zeker is het ookdat de Redtor met
voordagt de jonge luiden eenige byzonder-
heden moet laaten overflaan, en dat zoo
veel te meer omdat dezelvewat de
zaak betreft, zich voor hen vry wat ge-
makkelyker laaten verflaandan de bedoel
de Hukken uit de Bucolica van Virgilius.
Vry zeedig is, by voorbeeld, de Laoda-
micade Hypermnejira; maar wie zal zulks
zeggen kunnen van de Sapphodie 'er op
Volgt? en welke mogelyk in dit opzicht
O 5 al