232 VERBETERING
wy over de Latynfche of Franfche Schoo-
len moeten maken, hier toe ook kunnen
gebragt worden»
Voorzeker verdienenin deze Verhan
deling, de Latynfche Schooien den voor
rang: De bloei onzer jeugd, de hoop des
Vaderlands, moet hier de gronden leggen,
om, in vervolg van tyd, met lof in de
geleerde weereld te verfchynenHoe ge
lukkig is ons Land dat hun getal hoe
langs hoe meer toeneemt en derzelver
voortgang door het aenmoedigen der
Heeren Keéloren en Preceptorenbevor
derd wordt.
Men heeft voor lang getwistof het
gewoon onderwys in die Schooien wel
nuttig ware. De lange tyd dien men noo-
dig heeft om deze taelmagtig te wordenen
bekwaem te zyn om naer de hooge Schoo
ien gezonden te wordenheeft aenleiding
tot gewigtige bedenkingen gegeven. Het
k^n in dit eenvoudig voorftel het oogmerk
niet zyn, om des aengaende eene breede
uitweiding te wachten. De verfchillende
gedachten der geleerden hebben de ver
anderingen en verbeteringen dus onder
scheiden opgegeven, dat men, in dezen,
ycei beter uitkiezen dan nieuwe regels
voor-s