verbetering
by voorbeeldHet Fransch en Engelsch
moest handelendat men de kinderszon
der zich aen de regels der tale veel te be
kreunen, al vroeg behoorde te gewennen
dezelve te fpreken, dat men dus doende,
met weinig moeite de moeielykfle zin-
uitingen zou magtig worden en op eene
gemakkelyke wyze het geene nu mee
veel harsfenbreken geleerd wordt, al fpee-
lende zich zou eigen maken.
Ik beken zeer veel achting voor die ge
leerde Heeren te hebbenechter zyn my-
ne denkwyzenin dit Huk, geheel van
de hunne onderfcheiden. Het is zoo
men heeft kinders in de vorige eeuwen
gehad en mogelyk worden 'er nog gevon
den die al zeer vroegde Latynfche
even gelyk een levendige taelkonden fpre
ken. Dan wat was hier de oorzaek van
Niets anders als de byzondre aenleiding die
zy door hunne Ouderen of Bellierderen
daer toe haddenwelke gelegenheid Hechts
aen weinigen te beurte valt. Vraegt men
waerom zulks door een geduurig lpreken
in de Schooien niet zou kunnen bevorderd
worden Ik antwoord dat wy op zich
zelfshier niets tegen zouden hebben
wanneer men niet verzuimt om te gelyk
ipe gronden dier tael te leerenwaer voor
de