DER SCHOOLEN. 237
twyffel ik geenszins of zy zullen als be
kwame jongelingen van de hooge Schoo
ien komen. Zy zullen minder voor de
verleidingen op de Academiën vatbaer zyn
enin hunne Studiënop wisfer gronden,
voortgaen. Ook kan het eenen Leeraer,
Rechtsgeleerden of Geneeskundigen niet
fchaden dat hy zyne mondige jaren be
reikt heeft, alvorens hy zyn beroep be
gint te oeffenen. Wil men voorts zien
welke voordeelen uit het naervolgen van
het geen ik hier voorgefteld heb, volgen,
men leze de vertogen over de Zedekun-
dige Opvoedinge der Maetfchappye te
Haerlem ingeleverdvan welken ik reeds
boven gewag gemaekt heb: Indien deze
verandering al niet algemeen mogte aen-
genomen wordenom dat de eerzucht de
Ouders veel al prikkelt om Kinders te
hebben die al vroeg de Latynfche Schoo
ien zyn doorgeloopen elke ftad wat
zeg ikelk burger kan hier zyn voordeel
doen: Ik flap hier van af en ga over tot
de Schooien waer in de Franfche, Engel-
fcheHoogduitfche of andere talen der
nederlandfche jeugdter volmakinge hun
ner opvoedinge noodig worden onder
wezen,
Hoe"