DER S C H O O L E N. 241
die van genaturalizeerde vreemdelingen af-
komftig zyn en zekerlyk bekwame voor
werpen tot dezen postkunnen worden»
Wat de andre reden belangt. Een be-
kwaem Meefler, die zyne Leerlingen eene
vreemde tael zal onderwyzen, maekt by-
zonder zyn werk dat zy, door een geduu-
rig fpreeken, zich de tael magtig maken,
en dewyl het levendige talen zyn, moet
zyne School een levendig af beeldfel van
het land, welks tael in dezelve gefproken
wordt, wezen. Des heeft een vreemde
ling hier niets vooruit. Men zou zelfs in
aenmerking kunnen geven, of een Mee-
Iterdie te gelyk onze Moederfpraek mag
tig is; niet beter in ffcaet zy om hen al
fprekende te doen leeren dewyl hy de
meening hunner zinuiting best verftaet en
henonder het fprekenonderrichten kan
Doch laten wy nu eens zienhoe gevaer-
lyk het fomwyl zyzyne Kinders aen
Vreemdelingen toe te vertrouwen.
Wat hebben wydierbarer dan onze Kin
ders moeten wy niet de uiterfte zorg
dragen dat hun aert niet bedorvennoch
hunne zeden verbasterd worden Hoe
noodzakelyk is het dan dat wy henaen
wier zorg wy hunne teedre jeugd overla-
yui. veei.. Q ten 3