DER S C H O O L E N. 241 die van genaturalizeerde vreemdelingen af- komftig zyn en zekerlyk bekwame voor werpen tot dezen postkunnen worden» Wat de andre reden belangt. Een be- kwaem Meefler, die zyne Leerlingen eene vreemde tael zal onderwyzen, maekt by- zonder zyn werk dat zy, door een geduu- rig fpreeken, zich de tael magtig maken, en dewyl het levendige talen zyn, moet zyne School een levendig af beeldfel van het land, welks tael in dezelve gefproken wordt, wezen. Des heeft een vreemde ling hier niets vooruit. Men zou zelfs in aenmerking kunnen geven, of een Mee- Iterdie te gelyk onze Moederfpraek mag tig is; niet beter in ffcaet zy om hen al fprekende te doen leeren dewyl hy de meening hunner zinuiting best verftaet en henonder het fprekenonderrichten kan Doch laten wy nu eens zienhoe gevaer- lyk het fomwyl zyzyne Kinders aen Vreemdelingen toe te vertrouwen. Wat hebben wydierbarer dan onze Kin ders moeten wy niet de uiterfte zorg dragen dat hun aert niet bedorvennoch hunne zeden verbasterd worden Hoe noodzakelyk is het dan dat wy henaen wier zorg wy hunne teedre jeugd overla- yui. veei.. Q ten 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 383