DER SCHOOLEN. 245
vreemde talentot dienst der jeugdvoor-
gelteld worden. Het waere te wenfchen, dat
men in deze opltellen wat meer de een
voudigheid betracht en naer de vatbaer-
heid der jeugdelingen gezien hadde: voor
al dat de Schryvers een weinig meer kun
digheid van onze nederlandfche Sprake be
zaten Hier door kon de jeugd in eene
vreemde en te gelyk in hunne Moeder-
fprake onderwezen worden. Men kan hier
by doen, dat'er, in deze werken, eene
zekre opklimmingnaer de vordering der
jeugd, diende in acht genomen te wezen;
waer door men het verftand allengskens
van het gemakkelyke tot het moeielyker
bragt en den voortgang geregelder maekte.
Alles wat wy hier omtrent ter verbeterin-
ge en befchavinge kunnen zeggen isdat
wy hartelyk wenfchen, dat 'er eens een
geleerd en in vreemde talen ervaren man
moge opftaen, die het voor zich niet te
laeg fchat om eene allereenvoudigfte
Spraekkunst in de onderfcheiden talen op
te Hellen, dezelve in bvzondre deeltjens
verdeeld, opdat deze als een model, waer
naer alle vreemde Spraekkunften ingericht
moeiten zyn, mooge dienen: Waerlyk hy
zal een groot werk verrichten en der Maet-
fchappye eenen merkelyken dienst gedaen
hebben. Iioe groot dit gebrek zy, nog
Q 3 Y,Eei