DER SCHOOLEN. 245 vreemde talentot dienst der jeugdvoor- gelteld worden. Het waere te wenfchen, dat men in deze opltellen wat meer de een voudigheid betracht en naer de vatbaer- heid der jeugdelingen gezien hadde: voor al dat de Schryvers een weinig meer kun digheid van onze nederlandfche Sprake be zaten Hier door kon de jeugd in eene vreemde en te gelyk in hunne Moeder- fprake onderwezen worden. Men kan hier by doen, dat'er, in deze werken, eene zekre opklimmingnaer de vordering der jeugd, diende in acht genomen te wezen; waer door men het verftand allengskens van het gemakkelyke tot het moeielyker bragt en den voortgang geregelder maekte. Alles wat wy hier omtrent ter verbeterin- ge en befchavinge kunnen zeggen isdat wy hartelyk wenfchen, dat 'er eens een geleerd en in vreemde talen ervaren man moge opftaen, die het voor zich niet te laeg fchat om eene allereenvoudigfte Spraekkunst in de onderfcheiden talen op te Hellen, dezelve in bvzondre deeltjens verdeeld, opdat deze als een model, waer naer alle vreemde Spraekkunften ingericht moeiten zyn, mooge dienen: Waerlyk hy zal een groot werk verrichten en der Maet- fchappye eenen merkelyken dienst gedaen hebben. Iioe groot dit gebrek zy, nog Q 3 Y,Eei

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 387