nen om de geduurige herhaeling te ver- myden andere woordendie de zaken uitdrukken, gebruikt worden: zie daer de kennis der voornaamwoorden. Verder zal men hem afenwyzenhoe fommige woor den, of aen de Voornaemwoordenof aen de Werkwoorden deelnemen, waerom zy Deelwoorden genaemd worden. De overi gen als de VoegwoordenVoorzet/els en Tus- fchenwerpfels zyn vo Hire kt onveranderlyk; en volgens hunne benaming genoegzaem bekend, zy kunnen gemakkelyk begrepen en onderwezen worden. Dit eerile en voornaemfte deel der Spraekkunst kan niet genoeg ingeprent wordenzonder het zel ve wel teverflaen, is alles als vruchteloos, in tegendeeldit eenmael begrepen zyn- de zal het overige gemakkelyk en als zonder moeite geleerd worden. Na deze kennis verkreegen te hebben zou ik met mynen Leerling tot het buigen der ZelfllandigeToevoeglyke en Deel woorden en het tydvoegen der Werkwoor- den overgaendeze laten zich gemakkelyk van buiten leeren. Hier kan men byvoe- gen de regeering der zelfllandige bedry- vende werkwoorden en der voortzetfelen dus legt men eenen vasten grond om tot de Conflru&ie ofte Samenvoeging derwoor- Q 5 den DER SCHOOLEN. 249

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 391