nen om de geduurige herhaeling te ver-
myden andere woordendie de zaken
uitdrukken, gebruikt worden: zie daer de
kennis der voornaamwoorden. Verder zal
men hem afenwyzenhoe fommige woor
den, of aen de Voornaemwoordenof aen
de Werkwoorden deelnemen, waerom zy
Deelwoorden genaemd worden. De overi
gen als de VoegwoordenVoorzet/els en Tus-
fchenwerpfels zyn vo Hire kt onveranderlyk;
en volgens hunne benaming genoegzaem
bekend, zy kunnen gemakkelyk begrepen
en onderwezen worden. Dit eerile en
voornaemfte deel der Spraekkunst kan niet
genoeg ingeprent wordenzonder het zel
ve wel teverflaen, is alles als vruchteloos,
in tegendeeldit eenmael begrepen zyn-
de zal het overige gemakkelyk en als
zonder moeite geleerd worden.
Na deze kennis verkreegen te hebben
zou ik met mynen Leerling tot het buigen
der ZelfllandigeToevoeglyke en Deel
woorden en het tydvoegen der Werkwoor-
den overgaendeze laten zich gemakkelyk
van buiten leeren. Hier kan men byvoe-
gen de regeering der zelfllandige bedry-
vende werkwoorden en der voortzetfelen
dus legt men eenen vasten grond om tot
de Conflru&ie ofte Samenvoeging derwoor-
Q 5 den
DER SCHOOLEN. 249