DER SCHOOL EN. 251
zelve gebragt worden. Des oordeel ik,
dat men 'er flechts zoo veel als tot ver-
kryging van eenige woorden noodig is,
gebruik van moet maken; en dat het zeer
noodig zy, dat wy, in het opgeven der ver
beteringen van onze Schooienden Meefte-
ren waerfchuwenom hunne Leerlingen
niet meer te doen van buiten leeren dan
hoogstnoodzakelyk is. Ik zal in myn twee
de deel wel gelegenheid hebben om hier
nog iets van te zeggen. Des keer ik tot
myn opgegeven plan weder, en durf'er
met grond van zeggen dat wanneer men
in de Schooien van het zeiven gebruik
maekt; de Leerlingen, gefield dat hunne
Meefters de grond der tale die zy onder-
wyzen zelfs verftaenvry bekwamer dan
door het hedendaegsch onderwys zullen
worden. Nog zal men hier door dit voor
deel bereikendatzy, die op zulk eene wys
onderwezen zynte gelyk in den grond van
hunne moederfprake zullen kundig wor
den het geen maer weinigen van onze
Jongelingen gebeurt, fchoon 'er aen hun
ne opvoeding noch kosten noch moeite
gefpaerd worden. Nu zal ikvolgens
myne opgaef, nog fpreken van den aen-
leg, het nut en de wys van beftaen dier
Schooien.
Niets