252 verbetering
Niets is gemeener in ons Land dan dat
de Schooien waer in de vreemde, dat zyn
de Franfche of Engelfche talen geleerd
wordenin hunnen aeniegte gelyk tot
kost- en gemeene Schooien gefchikt wor
den, insgelyks dat in vele Schooien onze
Nederlandfche Spraek tevens met de vreem
de tael onderwezen wordt. Twee gebre
ken, die niet dan de uiterfte verwarring
kunnen te weeg brengen, en der Jeugd
nadeelig zyn. Men behoeve Hechts een
weinig opmerking te gebruiken, en men
zal befpeurendat de jonge Heeren, wier
gantfche opvoeding aen hunnen Meefteren
wordt toevertrouwd, veel moeten lyden
wanneer de Meefter nog met de zorg van
anderen overladen is. Aen den anderen
kant loopen deze laetften veel gevaer om
Hechts als een by werk, met veel achteloos
heid, behandeld te worden. Nog nadee-
liger is het eene School tot Fransch of En-
gelsch enz. en te gelyk tot Nederduitsch
aen te leggen. Dit gefchiedt veel al in de
Steden, daer de Meefiets geen genoeg-
zaem beHaen hebben om van het behan
delen eener tael alleen te levenof wan
neer zyeene tael meer dan hunne moeder-
fpraek bezittende, zich vleijen in ftaer te
zyn om in die taelbenevens in hunne moe-
derfprakeonderrichting te gevenvoor-