252 verbetering Niets is gemeener in ons Land dan dat de Schooien waer in de vreemde, dat zyn de Franfche of Engelfche talen geleerd wordenin hunnen aeniegte gelyk tot kost- en gemeene Schooien gefchikt wor den, insgelyks dat in vele Schooien onze Nederlandfche Spraek tevens met de vreem de tael onderwezen wordt. Twee gebre ken, die niet dan de uiterfte verwarring kunnen te weeg brengen, en der Jeugd nadeelig zyn. Men behoeve Hechts een weinig opmerking te gebruiken, en men zal befpeurendat de jonge Heeren, wier gantfche opvoeding aen hunnen Meefteren wordt toevertrouwd, veel moeten lyden wanneer de Meefter nog met de zorg van anderen overladen is. Aen den anderen kant loopen deze laetften veel gevaer om Hechts als een by werk, met veel achteloos heid, behandeld te worden. Nog nadee- liger is het eene School tot Fransch of En- gelsch enz. en te gelyk tot Nederduitsch aen te leggen. Dit gefchiedt veel al in de Steden, daer de Meefiets geen genoeg- zaem beHaen hebben om van het behan delen eener tael alleen te levenof wan neer zyeene tael meer dan hunne moeder- fpraek bezittende, zich vleijen in ftaer te zyn om in die taelbenevens in hunne moe- derfprakeonderrichting te gevenvoor-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 394