dëft schoölen. 253
al grypt dit op de aenzienlyke Dorpen van
ons Land plaetsde voornaemite perfo-
nen veeltyds om hunner eigen Kinderen
wilof het voordeel dat zulke plaetfen
uit het vertier dcrKostfchoolen, vermeenen
te trekken, worden aengezet om geene an-
dre Mee Iters te begeeren dan zulken die in
ftaet zyn om een bloeijend Kostfchool op
te richten.
Hoe fchoonfchynend of ingebeeld zulk
een voordeel is, valt niet moejelyk aen te
toonen. Het is waer men verkiest Tael-
meelters, die fomtyds eenen goeden naem
verkregen hebbenmaer men denkt niet
dat, wanneer zy niet zeer naeuw van ge
weten zynin plaetfe van bekwame Mee
lt ers die hunnen pligt omtrent de Dorpfche
Jeugd betrachtente hebbenverkozen
dit werk wordt overgegeven aen Onder-
meefters die,niet zelden, meer hun eigen
belang dan het nut dier kinderen ter harte
nemenof die in hun beftier zeer veritan-
deloos en ongeftadig zyn. Ik mag dit Ituk
hier te meer uithalen, omdat het voorna-
melyk op de Nederduitfche Dorpfchoolen
betrekking heeft; in hoe ver ik hier den
fpyker op het hoofd 11a, zal elk, wie zyn
verlland gebruikt, ligt kunnen beöordee-
lenLaet men anders onderzoekenof de
Jeugd