DER SCHOOLER 255
te bepalen of in zyn gemeene School
niet meer dan eene tael te gelyk te onder-*
wyzen. Ten einde dit voorgeftelde nu op
eenen beltendigen voet onderhouden wor
de hebben flechts de Opzieners der Schoo
ien waer van ik in myn tweede deel fpre-
ken zaleen wakend oog te houden dit
heeft maer eenige weinige jaeren in zwang
te gaen, en de zaek zal als van zelfs vlot
ten.
Dan hier ryst eene bedenkingdie ik
niet voorby kan gaenzy is deze Indien
men de Schooien dus naeuw beperkt, zul
len de Meefters een deel van hunne Schoo
lleren verliezenop welk eene wys zullen
■zy dan een beflaen verkrygen om de op
gegeven zwarigheid uit den weg te rui
men moet men opmerken.
Voor eerst: wanneer men den voorge
leiden weg inllaet, zal het getal der Mee-
fteren die in vreemde talen onderwy-
zen, merkelyk verminderen; velen zullen
genoodzaekt zyn zich by het onderwyzen
hunner moederfprake alleen op te houden,
bewust dat hunne kundigheden veel te
gering zyn, om, uit het onderwys eener
vreemde tale alleen, hun onderhoud te ver
krygen.
Ten