der schoolen. 259
dat men 'er zelfs een fpreekwoord van
ontleenthunne verrichtingen werktui-
gelykde inzichten hunner Schooien mis-
fen het rechte doeleindeen maer weinig
boeken zyn naer de vatbaarheid en den
ftaet der jeugd gefchikt. Doe hier by dat
'er een groote verfcheidenheid in de Schoo
ien plaets grypt: dit alles maekt deze Hof,
hoe eenvoudig in zichzelve ten uiterfte
moeielyk. Te meer daer men, naer myn
oordeel, in het voorftel der verbeteringen
en befchavingen zeer eenvoudige en over
redende middelen gebruiken moet, opdat
de Meefters dezelven uit al hun vermo
gen gebruikendehier getrouw de be
hulpzame hand bieden en deze verbete
ringen niet Hechts befchouwend maer werk
dadig ter uitvoer mogen gebragt worden.
Dit einde heb ik my voorgefteldde ge
breken zal ikzoo veel mogelyk uit den
Hand der Schooien bèwyzen. De befcha
vingen zoo opgevendat ze algemeenen
op elke plaets in'tbyzonderin't werk kun
nen gefield worden. Ik ga ter zaek over.
De Nederduitfche Schooien kan men in
twee onderfcheiden foorten verdeelen.
I. In zulken daer het onderwys ten
kosten der Ouderen eegeven wordt.
Ra II. In