der schoolen. 259 dat men 'er zelfs een fpreekwoord van ontleenthunne verrichtingen werktui- gelykde inzichten hunner Schooien mis- fen het rechte doeleindeen maer weinig boeken zyn naer de vatbaarheid en den ftaet der jeugd gefchikt. Doe hier by dat 'er een groote verfcheidenheid in de Schoo ien plaets grypt: dit alles maekt deze Hof, hoe eenvoudig in zichzelve ten uiterfte moeielyk. Te meer daer men, naer myn oordeel, in het voorftel der verbeteringen en befchavingen zeer eenvoudige en over redende middelen gebruiken moet, opdat de Meefters dezelven uit al hun vermo gen gebruikendehier getrouw de be hulpzame hand bieden en deze verbete ringen niet Hechts befchouwend maer werk dadig ter uitvoer mogen gebragt worden. Dit einde heb ik my voorgefteldde ge breken zal ikzoo veel mogelyk uit den Hand der Schooien bèwyzen. De befcha vingen zoo opgevendat ze algemeenen op elke plaets in'tbyzonderin't werk kun nen gefield worden. Ik ga ter zaek over. De Nederduitfche Schooien kan men in twee onderfcheiden foorten verdeelen. I. In zulken daer het onderwys ten kosten der Ouderen eegeven wordt. Ra II. In

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 401