DER SCHOOLEN. 2 63
Schoolmeefler-ampt opgedragen heeft. Ik
beken openhartig, dat ik met ichroom en
tegenzin deze dingen opgeef; het zy ver
van mydat ik zou durven of willen den
ken dat zy allen met dat euvel befmet
waren dan was onze Jeugd ongeluk
kig; neen, daerzyn 'er die in de geleer
de weereld blyken van oordeel en kun
digheid gegeven hebbenaen wier zorg
de Jeugd niet dan met eerbied en toege
negenheid, tot aen het einde hunner da
gen denken zal. Dan dit getal is kleen
ons vertoog is ingericht, om hetzelve te
vermeerderendaer toe zyn wy genood-
zaekt om de gebrekenin heuren waren
aert voor te Hellenopdat wy de noodige
middelen ter verbetering kunnen opge
ven. Om hierin recht te Hagen is hoogst
dienltig, dat wy de reden van zulk een
verregaende onkunde in de Meefleren eens
nader onderzoekenhier door zullen wy
het kwaed zoo veel te beter in zynen aerc
kunnen tegen gaen.
De eerfle reden der onkunde komt uit
het groot aental der Meefleren, het geen
men, in weerwil van hunne zeer geringe
inkomflenvindt. In veele Steden zyn 'er
ten minden j meer dan genoeg om het werk
waer te nemen. Dorpen die flechts 5 of 6
R 4 hon-