DER SCHOOLS N. 265
raekt is. Ik weet wel dat het windrig ge
drag van velen hier de oorzaek van ge
weest zydoch dit laet niet nadat vele
gefchikte lieden die anders hunne kinders
tot dit werk zouden afgezonderd hebben,
nu voor hen iets anders ten beroepe ver
kiezen. Waer uit dan vloeit, dat vele
gemeene lieden, zonder opvoeding, hunne
kinders tot Schoolmeesters aenleggenwaar
door deze post, die anders uit zichzelven
achtingswaerdig is, van onkundige lieden
moet worden waergenomen. Uit deze drie
opgegeven redenen zal men de oorzaek
van den Hechten toeftand der Meefteren
kunnen begrypcn en, als van zelve de
middelen ter verbeteringe beramendan,
naardien dit het hoofdoogmerk van het ge-
heele voorftel is; zullen wy, om in alles
duidelyk te zvneerst onderzoekenwel
ke kundigheid een nederduitsch Meeiler
moet hebbenwanneer hytot nut der
jeugdelingenzynen post bekleeden zal.
Even gelyk alle menfchen onderfchei-
den vermogens en kundigheden bezitten,
en 'er geen beroep is of zy die het waer-
nemen hebben'er verfehillende bekwaem-
heden toezoo is het ook met de School-
meefteren deze zal altoos in vermogen
boven geenen uitmunten en met grooter
R 5 vaer-