DER SCHOOLED, 271
ten. Dan 'er zyn nog twee dingen die,
naer myn oordeel, wanneer zy, benevens
het opgenoemdein onze Schoolmeefteren
gevonden wierden, het fieraed onzer on-
derwyzeren zouden uitmakenenbinnen
weinig jaren, veroorzaken, dat onze Ne
derlanders meer kundig in veele wetens-
waerdige dingen zouden worden.
Het eerfte is de kennis van onze Moeder-
fprake. Immers is deze zoo moeielyk niet
of een man wiens werk het is alle dagen
in dezelve te onderwyzen zou 'er zich
zeiven in kunnen ervaren maken, te meer
daer men thans Spraekkunlten die zeer
eenvoudig, en tot het gebruik der kinde
ren gefchikt zynheeft. Is het niet hoogst-
betamelyk dat een Meefter die andren be-
kwaem moet makenzelve in zyne eigen
tale kundig zy? welk een nut zou dit te
weeg brengen! Kennis baert lust,de Mee
fter zou met genegenheid en doorzicht
zynen Leerling onderrichten byzonder
op het Spellen en Lezen acht geven, zoo
veel zyn tyd en de vermogens der jeugd
toelietenhen in de eerfte beginfelen on
derwyzen. Dus zouden, ten minlten de
fnedigften hier in eenige vorderingen
die hun in vervolg van tyd nuttig zouden
kunnen zyn, maken. Indien men eenmael
zoo