DER SCHOOLED, 271 ten. Dan 'er zyn nog twee dingen die, naer myn oordeel, wanneer zy, benevens het opgenoemdein onze Schoolmeefteren gevonden wierden, het fieraed onzer on- derwyzeren zouden uitmakenenbinnen weinig jaren, veroorzaken, dat onze Ne derlanders meer kundig in veele wetens- waerdige dingen zouden worden. Het eerfte is de kennis van onze Moeder- fprake. Immers is deze zoo moeielyk niet of een man wiens werk het is alle dagen in dezelve te onderwyzen zou 'er zich zeiven in kunnen ervaren maken, te meer daer men thans Spraekkunlten die zeer eenvoudig, en tot het gebruik der kinde ren gefchikt zynheeft. Is het niet hoogst- betamelyk dat een Meefter die andren be- kwaem moet makenzelve in zyne eigen tale kundig zy? welk een nut zou dit te weeg brengen! Kennis baert lust,de Mee fter zou met genegenheid en doorzicht zynen Leerling onderrichten byzonder op het Spellen en Lezen acht geven, zoo veel zyn tyd en de vermogens der jeugd toelietenhen in de eerfte beginfelen on derwyzen. Dus zouden, ten minlten de fnedigften hier in eenige vorderingen die hun in vervolg van tyd nuttig zouden kunnen zyn, maken. Indien men eenmael zoo

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 413