DER SCHOOLEN. 279
werk ontbreken zal. Nog kan dit vol
gende middel voorgefteld worden. Dat
men in elke Provincie, by voorbeeld op
de hooge Schooien of in de voorname
Stedeneen of meer perfoonen aehltelde
by welken allendie, in vervolg van ty-
de, naer het Schoolmeelters ampt wilden
Itaen een examen moeiten afleggen en
met behoorlyke getuigenisfen van dezege-
volmagtigde perfoonen moeiten voorzien
zynalvorens zy naer eene plaets konden
itaen.
Hier mede meen ik alles wat de befcha-
ving en verbetering van de Meelteren of
opzieneren der nederduitfche Schooien
betreft, gezegd te hebben. De weg door
my aengewezen is noch moejelyknoch
kostbaar, en kan overalof op elke plaets
in 't byzonder, beltendig in het werk ge-
iteld worden: zoo dit gefchied, twyiTel ik
niet of men zal der nederlandfche jeugd
een merkelyk voordeel toegebragt hebben.
Nu zullen wy fpreeken van de jeugd die
in hunne Schooien onderwezen wordt.
I-Jet is eene overbekende zaek dat veele
ouders door eene dwaze toegevenheid,
hunne kinders voor al met opzicht op
het geen zy in de Schooien te leeren heb-
S 4 ben.