£26 VERBETERING fomwyl meer ingebeeld dan wezendlyk zyn. £n waerom zou men, ter aenmoedi- ginge van de nederduitfche fchoolen 9 welken ons het meefte behoorden ter harte te gaen, niet iets ten besten hebben; daer van het goed onderwys, niet der Franfche, maer der nederduitfche Schoo ien de welvaert van het volgende gedacht afhangt? Zoo lang men de waerdigheid van het nederduitsch Schoolhouderichap door zulke middelen niet doet ryzen, en door eene deftige belooning dien post aen- zienelyk maekt, zal men onder de School- meelters een groot deel verwaende zotten en weetnieten hebben. Maer maekt men hun zwaer beroep, door hun eenige vry- heden te verleenen, aenzienelyk, hetkleen getal van brave en verftandige Meefteren welker namen reeds in Nederland bekend zynzal van dag tot dag toenemen onze tedere jeugd, de hoop der braven, zal onder hun opzicht niet alleen in 't lezen fchryven en rekenen ervaren gemaekt wordenmaer zy zullen ook hunnen geest vormenzy zullen de zucht om vreemde en by onze vaders niet gedoogde houdin gen naer te apen, tegengaen, de oude Hollandfche deftigheid doen herleven hunnen geest met nedrigheid en deugd verfierenzoo veel leerlingen als zy heb ben

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 428