£26 VERBETERING
fomwyl meer ingebeeld dan wezendlyk
zyn. £n waerom zou men, ter aenmoedi-
ginge van de nederduitfche fchoolen 9
welken ons het meefte behoorden ter harte
te gaen, niet iets ten besten hebben;
daer van het goed onderwys, niet der
Franfche, maer der nederduitfche Schoo
ien de welvaert van het volgende gedacht
afhangt? Zoo lang men de waerdigheid
van het nederduitsch Schoolhouderichap
door zulke middelen niet doet ryzen, en
door eene deftige belooning dien post aen-
zienelyk maekt, zal men onder de School-
meelters een groot deel verwaende zotten
en weetnieten hebben. Maer maekt men
hun zwaer beroep, door hun eenige vry-
heden te verleenen, aenzienelyk, hetkleen
getal van brave en verftandige Meefteren
welker namen reeds in Nederland bekend
zynzal van dag tot dag toenemen onze
tedere jeugd, de hoop der braven, zal
onder hun opzicht niet alleen in 't lezen
fchryven en rekenen ervaren gemaekt
wordenmaer zy zullen ook hunnen geest
vormenzy zullen de zucht om vreemde
en by onze vaders niet gedoogde houdin
gen naer te apen, tegengaen, de oude
Hollandfche deftigheid doen herleven
hunnen geest met nedrigheid en deugd
verfierenzoo veel leerlingen als zy heb
ben