DER SCHOOLER 2 8p
dien te ftug van ftyl en voor het kinder-
lyk begrip geheel onvatbaer zyn,. Dan
het geen ik voornamelyk wil opgemerkt
hebben isdat dezelven vol zyn met fpel-
en taelgebreken dewelke in de teedere
verflanden zoo vasthechten datzy, ouder
geworden zynde, niet dan zeer bezwaer-
lyk 'er zich van kunnen ontdoen.
Zie daer een gebrek dat niet weinig ter
ontfiering van onze nederlandfche Schoo
ien is. Een gebrek waer van wy tot he
den in ons land, de droevige gevolgen
ondervinden dewyl maer weinig bejaer-
de lieden onze Moederfpraek wel kunnen
fpellèn.
Wat moet men doen om dit gebrek te
boven te komen, om eene algemeene be-
fchaving te weeg te brengen en dezelve op
eenen beftendigen voet te onderhouden?
Het fpreekt van zelf dat wy, om dit
gebrek wel tegen te gaeneen onderzoek
moeten doen aengaende de in gebruik
zynde boekenvoortswelke van dezen
dienen afgelchaft, hoe de blyvende zul
len verbeterd worden en welke nieuwe
menter meerdere vohnakinge der Schoo
ien, 'er moet by doen.
yin. de nu. T Zoo