296 VERBETERING
gebrek aen middelen of andere omltandighe-
denfomwyl buiten ftaet geraken om hun
ne kinders den gantfchen Schooltyd te la
ten leeren wanneer deze, door zulk een
te lang uitftel een voornaem deel van
hunne opvoeding moeten misfen.
Deze Clasfe kan men weder gelyk de
vorige in drie deelen of banken onder-
fcheiden. Op de eerfle bank moet men
Voortgaen in een tweede deeltje van'tSpel-
leboek, leerende de woorden van vyf en
zes Lettergreepenen vervolgens onder-
wyzen in het lezen van deze of geeneBy-
belfche gefchiedenis; hier by zou men het
fchryven der letteren van het A, B kun
nen voegen.
Op de tweede bank kan men in dit Spel-
leboekje voortgaen, leerende woorden van
zes, zeven en agt lettergrepen, al waren
alle deze woorden geen volfcrekt neder-
duitsch, het is genoeg wanneer men, door
de aeneenfchakeling der lettergrepen, de
bevordering der jeugd in de Spelkonst be
hartigt; voorts kan men op deze bank ge
bruiken een Spreuken van Salomon in
quartomet den gefchreven Zendbrief,
of het lezen van de bovengenoemde fpraek-
ktmst, hier kan men onderwyzen in het
fchry-