298 VERBETERING Clasfe wilde ik een derde deeltje of ftukje, om door e,n door in de fpelkonst ervaren £e worden opgefteld hebben. Hier in zou men moeten Hellen alle moejelyke na men van menfchenvoor al die uit de li Schrift genomen zyn: voorts alle vreem de of bastaerd woorden om derzelver uitfpraek wel en naeuwkeurig te leeren. Dit ftukje moest weder op eene alfabeti- fche orde naer de hoeveelheid der Let tergrepen, ingericht zyn, en tot het einde van den Schooltyd.geleerd worden. Nim mer toch kan men in de fpelkonst te veel onderwezen worden. Men gebrnike dan behalven dit boekje op de eerfte bank het werkje van P. Bakker, waer van ik boven gefproken heb, dit werkje is van eene 011- gemeene nuttigheid wie het zelve wel kan lezenkan alles lezen. Nu dient men ook de beginfels van de Spraekkunst te leeren, te weten om de fpraekdeelen wel van elkander te onder- fcheidende kinders zyn in dezen tyd voor dezelven vatbaer. Men ga dan voort met hen in het fchryven en rekenen te onder richten. Zie daer het geen men op de eer fte bank te doen heeft. Op de tweede bank doet men henbe halven

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 440