298 VERBETERING
Clasfe wilde ik een derde deeltje of ftukje,
om door e,n door in de fpelkonst ervaren
£e worden opgefteld hebben. Hier in
zou men moeten Hellen alle moejelyke na
men van menfchenvoor al die uit de li
Schrift genomen zyn: voorts alle vreem
de of bastaerd woorden om derzelver
uitfpraek wel en naeuwkeurig te leeren.
Dit ftukje moest weder op eene alfabeti-
fche orde naer de hoeveelheid der Let
tergrepen, ingericht zyn, en tot het einde
van den Schooltyd.geleerd worden. Nim
mer toch kan men in de fpelkonst te veel
onderwezen worden. Men gebrnike dan
behalven dit boekje op de eerfte bank het
werkje van P. Bakker, waer van ik boven
gefproken heb, dit werkje is van eene 011-
gemeene nuttigheid wie het zelve wel
kan lezenkan alles lezen.
Nu dient men ook de beginfels van de
Spraekkunst te leeren, te weten om de
fpraekdeelen wel van elkander te onder-
fcheidende kinders zyn in dezen tyd voor
dezelven vatbaer. Men ga dan voort met
hen in het fchryven en rekenen te onder
richten. Zie daer het geen men op de eer
fte bank te doen heeft.
Op de tweede bank doet men henbe
halven