DER SCHOOLEN. 299
halven het opgenoemde Spelleboekin de
Couranten, Postryders en foortgelykende
werken, lezen; voorts kan men hen in de
gronden onzer tale onderwyzen wel voor-
namelyk in het maken van de conftructie,
of te famenvoeging der woordenwaer by
men het leeren en fchryven der Declina-
tien, buigingen, en Conjugatien, tydvoe-
gingendoen kangaende verder met het
fchryven en rekenen op den voorigen
voet voort.
Eindelyk komen wy tot de hoogile of
derde bankhier moet men telkens her
halen het geen in de voorige orden geleerd
is. Voorts kan men hier alle foorten van
fchriftenoude brievenkoop - en Huur-
cedullen doen lezen. Eenigen fmaek zien
in te fcherpen voor het lezen van deftige
Dichtftukken en ten laetften, zoo veel
hun tyd en de vermogens toelaten hen
in de woordvoeging onderrichten. Voe
gende hier weder het fchryven en reke
nen by.
Wanneer nu de jeugdeling by eenen
Meefter zynen Schooltyd geheel uitgeleerd
en zich van zynen pligt gekweeten heeft,
kan men hem met een prysje van het
School laten gaen. Dit wekt den Leer
lust