304 VERBETER ING
den begrypen Intiisfehen begrypt
men Vigtelyk hoe fchadelyk dit voor
de jeugd zy, en hoe de Schooien, in
plaets van een der wezenlyklte belangen
der kinderen te behartigen in dit groote
ftuk, hun nadeel toebrengen. Wat zal
men hier ter befchaving en verbetering op
geeven?
Het eerfte dat wy in dit ftuk van aenbelang
voordellen is eene hartelyke vermaning
aen alle Schoolmeedersom toch hunne
Leerlingen niet al. te zeer te pynigen met
een lastig van buiten leeren voor al niet
van zulke dingen die ver boven hun ver
mogen zyn. Hier door maekt men hen
tot llaven, die een al keer krygen van alles
wat naer het leeren fmaekt., en verdriet
fcheppen in het geen tot hun wezenlylc
heil kon dien ft ig zyn. Voorts zouden wy
aenbeveelen, zulke werken, of opftellen,
waer in de zaken allereenvoudigst voorge-
fteld en naer de vatbaerheid der jeugd ge-
fchikt waren; werken waer in de kïnders
de vrees voor den hoogen God, hunnen
weldoener en verzorger en de liefde tot
hunne waerdige Oudersden evennaesten
en ook tot hunne medeleerlingen aller-
fterkst worden ingeprent. Onwaerdeer-
lyk zyn voor de kinders de eenvoudige
vracg-