304 VERBETER ING den begrypen Intiisfehen begrypt men Vigtelyk hoe fchadelyk dit voor de jeugd zy, en hoe de Schooien, in plaets van een der wezenlyklte belangen der kinderen te behartigen in dit groote ftuk, hun nadeel toebrengen. Wat zal men hier ter befchaving en verbetering op geeven? Het eerfte dat wy in dit ftuk van aenbelang voordellen is eene hartelyke vermaning aen alle Schoolmeedersom toch hunne Leerlingen niet al. te zeer te pynigen met een lastig van buiten leeren voor al niet van zulke dingen die ver boven hun ver mogen zyn. Hier door maekt men hen tot llaven, die een al keer krygen van alles wat naer het leeren fmaekt., en verdriet fcheppen in het geen tot hun wezenlylc heil kon dien ft ig zyn. Voorts zouden wy aenbeveelen, zulke werken, of opftellen, waer in de zaken allereenvoudigst voorge- fteld en naer de vatbaerheid der jeugd ge- fchikt waren; werken waer in de kïnders de vrees voor den hoogen God, hunnen weldoener en verzorger en de liefde tot hunne waerdige Oudersden evennaesten en ook tot hunne medeleerlingen aller- fterkst worden ingeprent. Onwaerdeer- lyk zyn voor de kinders de eenvoudige vracg-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 446