DER SCHOOLEN. 307
armen en van weezenmaer zelfs van alle,
die door onvermogen buiten lbaet zyn, om
het Schoolgeld te betalenvoor niet kun
nen onderwezen worden. Hoe pryzens-
waerdig zyn de zulken, die de aenkwee-
king en bevordering derzelver ter harte
genomen hebben; en of fchoon de bedil
zucht meenigmael hunnen yver beknib
beld en hunne loffelyke pogingen gelas
terd heeft, 'er is geen twyflel of Hy, die
ons den armenin zyne plaetleheefc nage
laten zal dezen arbeid met zyne liefde en
gunst bekroonen. Niemand echter zal ont
kennen of men moet, in het uitoeffenea
zyner weldadighedende bchoorlyke per
ken niet te buiten gaen. God heeft eenen
onderfcheiden ftaet van menfchen in de
weereld gefield, ryken en armen zullen en
moeten elkander altoos ontmoeten. Voor
zeker moet het onderwys dat aen kinders
van behoeftigen gegeven wordt, onder
fcheiden zyn van het geen aen anderen in
de openbare Schooien gefchied. Hier uit
ryst deze vraeg: wat, en tot hoe ver moe
ten deze kinders onderwezen worden? De
ze vraeg blyft ons alleen nog overig: zy
moet noodzakelyk in deze beantwoording
invloeijen, omdat veele menfchen in be
grip ftaendat het onderwys in deze Schoo
ien door het te lang ophouden der kin-
V a de-