DER SCHOOLEN. 309
nuttige burgers van de te famenleving te
maken. Zal men dit oogmerk bereiken
men moet den aert der te famenleving ken
nen en wel byzonder van ons land, der-
zelver Trafiken en middelen van befraen.
Allermeest welken invloed de arme lieden
en hunne binders hier op hebben. Het
blyft eenen vasten ftelregel dat men nim
mer eenig nut moet doenwaer uit eene
groote fchade ontflaet. Het een en an
der in acht genomen zyndekomt deze
vraeg allereerst in aenmerking: wanneer,
dat is, op wat jaren moeten de binders der
behoeftigen in de armfchoolen gezonden
worden, tot hoe lang in dezelvenblyven?
In plaetfen gelyk 'er gevonden worden
daer Schooien voor de kleine kinders der
arme lieden zynmag men hen wel vroeg
naer deze Schooien zenden. Al wat zy
hier vorderen helpt de Meeflers en maekt
dat zy vroeg bekwaem wordendoch in
de openbare Schooien moeten zy niet dan
voor de zes of zeven jaren komen gelyk:
wy boven, by de nederlandfche Schooien
airede gezegd hebben: Behalven alle de
reden van ons daer opgegevenis hier nog
eene byzondere. Deze Meeflerszoo
wel in de Steden als op de Dorpen heb
ben gemeenlyk een groot aental van Leer
lingen waer door zv volflrekt buiten flaet
V 3 wor-