DER SCHOOLEN. 335
om in dit wyde veld niet uitteweiden
het is verkeerd alleen op het geheugen
te werken, zonder dat men vernuft en
oordeel bezigheid verfchaft heeftzonder
dat men door vernuft en oordeel die din
gen voor het geheugen heeft laaten ryp
maaken: zo ziet men veelal, dat der kin
deren geheugen beballast wordt met din
gen welke zy niet verftaan waar van
daan zy in het vervolgzich gewennen alles
alleenlyk aan het geheugen toe te vertrou
wen, zonder hetzelve bedacht, of beoor
deeld te hebben: hoe gewoon dit kwaad
zy, weet elk opmerkend gemoedmen moet
derhalven eerst het vernuft, en oordeel
aanfcherpenom dan aan het geheugen
dienzagten, en voordeeligen last, welke
tot het gebruik bearbeid is, optedraagen.
Men moet eindelyk in deeze befchaa-
ving acht geeven op de ingefchapene nei
gingen van den menschen overeenkom
stig dezelve zyne befchaaving inrichten
ik onderzoeke met den Wysgeer thansch
niet, of en hoe veele neigingen men
ingefchapen kunne noemen ik bedoe-
le voornaamelyk de eigenliefde, dat edel
gefchenk van den Schepper: men moet
deeze neiging onder het oog houden, en
de befchaaving van den mensch zo inrich
ten,